Wil je met mij in contact komen? rolf@a-business.nl
Terug naar overzicht

Houd grip op je organisatie in crisistijd, gebruik dashboards

Onze maatschappij is ontwricht door corona en de Overheid neemt stap-voor-stap maatregelen om uit onze “intelligente lockdown” te komen. Tijdens de toespraken van de bewindvoerders en de Premier in het bijzonder hoor je steeds meer dat er gebruik wordt gemaakt van dashboards. Maar wat is dat eigenlijk? En als heel veel belangrijke beslissingen in Nederland op basis van dashboards worden gemaakt, is dat dan ook iets voor jou om jouw organisatie te sturen? Jazeker, en het is veel gemakkelijker en toegankelijker dan je in eerste instantie zou denken. In dit artikel ga ik in op het inmiddels tot fenomeen geworden begrip “dashboards”.

Wat is een dashboard?

Een dashboard is niets minder dan een scherm waarop de belangrijkste KPI’s staan. Bijvoorbeeld jouw omzet vandaag ten opzichte van jouw omzet vorig jaar in dezelfde periode en daarbij de begroting. Je kunt in één opslag zien hoe je ervoor staat. Hetzelfde kan je doen met je liquiditeit, erg belangrijk in tijden van crisis, bezettingsgraad, voorraden enzovoorts. Dashboards geven je dus op hoofdlijnen en in detail alle informatie die je nodig hebt om je bedrijf te sturen.

Ook als je meerdere systemen hebt

Natuurlijk heb je je rapportages uit de verschillende systemen die je gebruikt. Je maakt bijvoorbeeld rapportages uit je boekhoudsysteem, planningssysteem, productiesoftware en houdt hiernaast verschillende spreadsheets bij om deze te combineren. Door het gebruik van dashboards is dat niet meer nodig. Je koppelt achter de schermen deze systemen aan elkaar en je hebt in één scherm al je belangrijke data.

Bespaart tijd en geld

Juist in crisistijden wil je snel op je bedrijfsgegevens zitten. Door je dashboard één keer te bouwen kan je direct alle inzichten verkrijgen. Op ieder moment van de dag en altijd net zo actueel als je je systemen hebt bijgewerkt. Hierdoor hoef je niet steeds de spreadsheets te (laten) maken en kan je met één druk op de knop zien of- en in hoeverre je moet bijsturen in je organisatie.

Als je een dashboard hebt

Zorg er dan voor dat je gegevens actueel zijn en dat jouw dashboard nog aansluit bij de realiteit. In de praktijk zie ik vaak dat er in het verleden een dashboard is gebouwd, maar dat systemen op de achtergrond zijn aangepast en er bijvoorbeeld veel meer gegevens worden vastgelegd. Kijk of je hier je voordeel mee kunt doen door je dashboard te actualiseren. Hoe meer relevante informatie je snel beschikbaar hebt, hoe sneller en beter je kunt schakelen in je organisatie.

Tot slot

Waar een overheid veel ingewikkelde systemen aan elkaar moet knopen om tot inzicht te komen, kan het in menig organisatie snel en gemakkelijk worden gerealiseerd. Je bespaart veel tijd en geld in de toekomst en bent altijd actueel in je informatievoorziening. Dashboards zijn er dus niet alleen voor een Overheid die de coronacrisis wil beteugelen, ze zijn ook snel toegankelijk voor jou als ondernemer.

Rolf Grouve

Als je meer informatie wilt over hoe jij snel je dashboards kunt realiseren, neem dan contact op via sales@provelu.nl of telefoonnummer: 085-2020002.

Dit artikel is op 3 juni 2020 geplaatst op Provelu.nl.

Meer weten?

Wil je meer weten over dit onderwerp of één van de andere onderwerpen en diensten waar A-Business zich mee bezig houdt? Neem dan contact met me op!

Contact