Daar waar de technologie zich snel doorontwikkelt, je medewerker veranderende behoeften heeft en je klanten en leveranciers zich steeds anders gaan gedragen, moet jij je onderneming drijven. Dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Hoe zorg je ervoor dat je organisatie toekomstbestendig wordt of blijft? Het lijkt dat deze veranderingen alleen voor de Google’s, Uber’s, Tesla’s en andere grote technologiebedrijven kansen bieden. Niets is echter minder waar. Je kunt zonder grote en radicale aanpassingen ineens je bedrijf toekomstbestendig maken. Sterker nog, begin nu. Want wees eens eerlijk… Bestaat je bedrijf anders nog over 5 jaar?
In de praktijk zie ik nog steeds ondernemers die meer bezig zijn met het nu en het verleden, in plaats van met de toekomst. Dit is op zich geen probleem, mits hij zich realiseert dat de onderneming hierdoor aan continuïteit verliest en de kans groot is dat hij op een dag zijn rekeningen niet meer kan betalen als hij hierop geen passende maatregelen neemt. Om te weten waar je staat ten opzichte van medewerkers, klanten, leveranciers maar vooral ook de bedrijven die hetzelfde veel slimmer doen. Kom in actie en ga het gesprek aan met alle stakeholders van je onderneming en vorm een reëel beeld van je organisatie. Ben je als organisatie nog wel aantrekkelijk?
De volgende fase is om te weten wat je wilt. Dat klinkt simpel, maar je moet er wel moeite voor doen. Het is de kunst om te fantaseren over de toekomst, waarbij je alleen uitgaat van dat wat je leuk vindt, uitdagend is en ook nog duurzaam kan zijn. Bekijk de behoeften van je (toekomstige) klanten en naar de ontwikkelingen bij je leveranciers en vergeet niet continu in gesprek te zijn met je collega’s. Ook dat kan je veel inspiratie geven en nieuwe ideeën en inzichten opleveren.
Als je mooie – en misschien wel wilde – ideeën hebt, kijk dan hoe je deze reëel kunt implementeren. Hoe wilder de ideeën, des te scherper je ze moet toetsen aan de juridische haalbaarheid, de financierbaarheid en het maatschappelijk draagvlak.
Nu je ideeën hebt kan je aan de slag. Betrek zoveel als mogelijk medewerkers bij de uitvoering van je plan en laat ze hun input geven. Maak met elkaar jouw toekomstvisie behapbaar en begrijpelijk voor iedereen. Geef eenieder ook verantwoordelijkheden bij de uitvoer van het project. Met specifieke en meetbare acties kom je altijd verder en zorg ervoor dat er een cultuur is waarbij iedereen elkaar kan aanspreken. Zorg ervoor dat je zowel tijdens het project als erna blijft evalueren en kijken wat er beter, slimmer of sneller kan. En vergeet er vooral niet een feestje van te maken!
Dit artikel is op 25 juni 2018 geplaatst op CustomerTalk
Wil je meer weten over dit onderwerp of één van de andere onderwerpen en diensten waar A-Business zich mee bezig houdt? Neem dan contact met me op!